Tapahtumia

Hyhyläiset tutustumassa hammaslääketieteen opetustiloihin 22.1.2024

HYHY ry:n ATK-valiokunta järjesti HYHY:n jäsenille tutustumiskäynnin hammaslääketieteen uusiin opetustiloihin 22.1.2024.

Hammaslääketieteen opetus muutti Ruskeasuolta Meilahden kampukselle kesällä 2021, kun yliopiston rakennukset Ruskeasuolla olivat tulleet käyttöikänsä päähän. Haartmaninkatu 1:een remontoiduissa tiloissa on nyt tarjolla hammaslääketieteen opetusta Suomen hienoimmilla ja uudenaikaisimmilla välineillä. Hammaslääkäriopiskelijat ovat jo entisissäkin tiloissa päässeet treenaamaan taitojaan nukeilla ennen oikeiden potilaiden hoitamista, ja uudessa Taitopajassa ja simulaatiotiloissa ovat uudet nuket kovassa käytössä. Nykyisillä kehittyneillä välineillä opiskelijat pääsevät harjoittelemaan myös virtuaalisesti, ilman fyysistä nukkea poraamista ja peilin käyttöä, tätä saivat vierailijatkin kokeilla.

Taitopajassa voidaan opetusta järjestää yhtä aikaa 48 opiskelijalle. Nuken leukaan voidaan asentaa erilaisia hampaita erilaisia harjoituksia varten. Kaikissa työvalaisimissa on kamera, jolla livekuvaa ja -ääntä harjoituksesta voidaan jakaa tilan näyttöihin ja auditorioon.

Kolmen työpisteen opetustilassa voidaan hoitaa oikeita potilaita. Valaisimien kameroilla voidaan välittää opetusta sekä auditorioon sekä muiden hammaslääkärin työpisteiden lähellä oleville isoille näytöille.

Hammaslääketieteen opetukseen kuuluu tietysti myös hyvin varusteltu auditorio. Muita erikoisia tiloja ovat jyrsinhuone, jossa voidaan valmistaa malleja opiskelijoiden 3D-skannerilla skannaamista hampaista. Jyrsimällä voidaan valmistaa vaikkapa keraaminen kruunu. Puuttuva hammaskaan ei ole ongelma, koska tekoälyn avittamana jyrsin arvaa viereisten hampaiden kuvien perusteella millainen hammas puuttuvan tilalle tarvitaan. Hammaslääketieteellisellä on oma pieni välinehuoltotila, jossa työvälineet steriloidaan. Opetusröntgenissä opiskelijat treenaavat kuvaamista. Tiesitkö, että hampaiden panoraamakuvaus on suomaisen Yrjö V. Paateron keksintö?

Kesäkuussa 1.6.2023 kävimme tutustumassa Coolheadin panimossa Viikissä (Koetilantie 1, Helsinki, ks. Google Maps).

Keväällä 2023 olemme järjestäneet atk väelle ja muillekin "salaattia ja sympatiaa" tapahtuman Porthanian opettajien kahvilassa 18.4.2023.
Jäsenet saivat vastauksia uuteen TESiin liittyen.

Joulukuussa 2022 valiokunta kävi tutustumassa Sinebrychoffin taidemuseon Japanilaisiin puupiirroksiin.